4 September 2023

När bör man göra en interimsrekrytering?

I dagens affärsvärld är företagets förmåga att anpassa sig och agera snabbt avgörande. Det är inte längre tillräckligt att bara ha en stark position på marknaden; man måste vara redo att stå rustad för ständiga förändringar och anpassa sig till nya förutsättningar. Att vara "agile" eller smidig är nyckeln till framgång i en tid av snabb teknologisk utveckling och skiftande marknadstrender. Här är det viktigt att veta när man bör ta in en interimskonsult.

"Företag idag behöver verkligen stå rustade för snabba förändringar och nya förutsättningar. Att vara agile på riktigt och ha lätt att ställa om är A och O för att hänga med i dagens snabba utveckling."

Rätt kompetens vid rätt tillfälle

Vi är medvetna om att att ha rätt kompetens är en avgörande faktor för att ett företag ska bli framgångsrikt. Vi förstår även att behoven kan variera över tid och i olika situationer. Genom att samarbeta med interimskonsulter säkerställer du att du har tillgång till exakt den kompetens som krävs, precis när du behöver den. Med denna flexibla och anpassningsbara strategi kan ditt företag säkerställa att du alltid har "rätt kompetens vid rätt tillfälle", vilket är avgörande för att möta affärsmässiga utmaningar och driva tillväxt framåt.

Interimskonsulter kan snabbt anpassa sig till företagets behov och bidra med sin specialiserade kompetens för att stödja olika projekt och initiativ. Detta ger dig en konkurrensfördel genom att du kan dra nytta av experter inom olika områden utan att behöva göra långsiktiga åtaganden eller investeringar.

Vi hittar din interimskonsult

Ett framgångsrikt sätt att få åtgärder att hända är att anlita en erfaren person som gjort samma resa tidigare, men i en annan organisation. Med en interimskonsult på plats får du fart på förflyttningen redan från dag ett. En skicklig interimskonsult kan inte bara utföra arbetet, utan även bidra med nya perspektiv och erfarenhet som utvecklar er organisation.  

Genom att noggrant analysera ditt behov och dina förväntningar, maximerar vi möjligheterna till framgång genom att effektivt utnyttja kompetens och erfarenhet för att stödja din organisation. Läs mer om detta här.

Vi har identifierat tre fokusområden där vi vanligtvis möter behov: 

- Driver utveckling: Du är i behov av utveckling och nya perspektiv inom organisationen 
- Spetskompetens. En konsult som är expert inom vissa områden och excellerar nivån inom dessa områden. 
- Hålla ställningarna: Vår interimskonsult förvaltar och leverera arbete enligt plan 

Den vanligaste anledningen till att anlita en interimskonsult är att det uppstår brist på kompetens eller resurs, tex vid

- Föräldraledighet
- Ett akut behov uppstår, t.ex vid sjukdom
- Förändringsarbeten i organisationen
- Behov av en tillfällig lösning i väntan på en permanent anställning
- Avsaknad av viss spetskompetens i organisationen.

Vår process när det gäller tillsättning av en interimskonsult bygger på följande steg:

- Datadriven search, headhunting och nätverk
- Intervjufas av vår Talent Acquisition Partner
- Presentation av 3-4 konsulter
- Kund intervjuar konsulter
- Avtals skrivs mellan kund och konsult

Vår genomsnittliga tid för att ha tillsatt en interimskonsult är 4-8 dagar, därefter kliver en kvalificerad specialist eller generalist in i er organisation. Vår erfarenhet i branschen, tillsammans med expertkunskaperna som våra anställda besitter, är kärnan i processen. Vi fokuserar på att vara en erfaren partner och rådgivare som vill utmana och skapa adderat värde. Vi är måna om att både kunder och konsulter ska bli nöjda och vi är ständigt i dialog med er under processens gång för att kunna fånga upp eventuellt förändrade behov. 

 

Vår vanligaste förfrågning och tillsättningar är inom följande områden:

- CFO och andra chefer inom ekonomi, samt linjekonsulter, projektledare och experter
- HR directors/ managers och business partners samt kvalificerade lönekonsulter
- CEO, COO och andra ledande befattningar
- Kommunikations- och marknadschefer
- Data och Business- analytiker och projekt och programledare
- Supplychain, inköps och logisitkkonsulter

Om du vill ha hjälp är vi redo! Hör av dig till oss på info@capacify.se.

Om du vill ha hjälp är vi redo!

Precis som vanligt finns vi här när du letar efter din nästa interimskonsult . Hör av dig!

Läs fler artiklar

Kontakta oss

Tack! Vi har tagit emot ditt meddelande!
Hoppsan! Någonting gick fel när formuläret skickades. Försök igen eller mejla direkt till info@capacify.se
Läs mer
KONTAKTA MIG OM FRÅGOR

Linda Ribbing